Dobyj a udrž svůj hrad!
Slovní hříčka v angličtině (keep = nechat si, držet, Keep = hrad), otevírá jádro pudla Warhammer Online, a tím je RvR - konflikt mezi královstvími. Klíč k úspěchu na tomto hlavním bitevním poli vězí ve schopnosti dobývat a udržet si strategické body, věže, hrady a hlavní pevnosti, jejichž dobytí je nutným předpokladem k finálnímu útoku na hlavní města. A jelikož jednotlivé části - tiery světa Warhammeru se vzájemně ovlivňují, je třeba začít od začátku, tedy od tieru 1. Ten však žádné hrady nemá, pouze zříceniny bez opevnění, s vlajkami uprostřed. Tier 1 je úvodem do RvR pro začínající hráče a veškerá taktika spočívá v překonání šampióna a jeho družiny, kteří dané místo stráží. Vkročením do tieru 2 začíná to pravé RvR.
Tier 2 hrady:(z pohledu kuřete)
Spite's Reach, tier 2 hrad temných elfů v Shadowlands.
Tier 4 hrad vznešených elfů:
Arbor of Light v Eataine.
Arbor of Light v Eataine.
Jak je na první pohled vidět, mohutnost a rozloha hradů se s vyšším tierem rapidně zvedá. A to zatím nemluvíme o hlavních pevnostech které jsou ještě větší a mohutnější, ani o hlavních městech. Jednotlivé hrady se od sebe vizuálně i architektonicky velmi liší avšak hlavní prvky zůstávají zachovány. Jak je tedy obtížné takovou obrannou stavbu jakou je hrad dobýt? Odpověď je jednoduchá: Je to snadné, ovšem do té doby, dokud se neobjeví první obránci :-). Pro naše strategické účely si vystačíme s T3 hradem vznešených elfů Well of Qhaysh, který se nachází v Saphery. (V době pořizování obrázků byl hrad v držení sil Destrukce).
- Počty: Na seriózní dobývání je zapotřebí větší počet hráčů (mluvme o desítkách postav), nejlépe pod jedním vedením a na komunikačním kanále - ale jde to i bez něho. Záměrně neuvádím nutný minimální počet neboť záleží na mnoha okolnostech, ale pokud máte partu 6-ti dobrodruhů a vyrazíte dobývat hrad, tak hodně štěstí , budete ho potřebovat :-).
- Příprava (battle objectives): Než hlavní síly udeří na hrad, je velmi výhodné zabrat veškeré strategické body v bezprostředním okolí hradu, tzv. battle objectives, které jsou hlídané npc jednotkami. Zmenší se tak odolnost bran i npc strážců hradu. Tento akt lze vynechat pokud je záměrem naprosté překvapení, neboť zabírání strategických bodů v okolí hradu hned nepříteli napoví, že se něco děje.
-Vnější opevnění T3 hradu Well of Quhaysh v Saphery má celkem tři vchody: Dva boční vchody přístupné pouze obráncům a hlavní bránu. I když má dobývací armáda na své straně moment překvapení, vždy se musí počítat s tím, že spíše dříve než později se objeví bránící jednotky - hráči protistrany. Ti se budou snažit samozřejmě dostat dovnitř do hradu, aby mohli z výšky hradeb pohodlně rozsévat zkázu mezi dobývací vojska. Tomu lze částečně předejít vyčleněním tzv. special forces - což je obzvláště zkušená a krvelačná jednotka pod samostatným vedením, která operuje u postraních vstupů do nádvoří a likviduje přijíždějící obránce, kteří většinou přicházejí jednotlivě a jsou tak snadným cílem.
- Brána a vroucí olej: Cílem útočníka je co nejrychleji zničit vstupní bránu opevnění a dostat se na nádvoří hradu. Obléhací stroje se dají stavět na podstavcích k tomu určených a to jak v okolí hradu, tak na jeho hradbách, na nádvoří i na samotné hradní věži. Nejdůležitějším obléhacím nástrojem je ovšem beranidlo (Ram), které je určeno k rozdrcení hlavní brány. Prostor před branou je však místem smrti, neboť jakýsi geniální sadista vymyslel vroucí olej. Kvalitní beranidlo sice do jisté míry proti oleji chrání ale i tak všichni v prostoru brány dostávají neuvěřitelně vysoká zranění a proto se tam mohou zdržovat pouze tanci v plátové zbroji. Olej navíc požkozuje i samotné beranidlo, které se musí často opravovat. Primárním cílem v této fázi bude zneškodnit venkovní stráže, zničit vroucí olej, postavit beranidlo a soustředit se na bránu.
- Nádvoří hradu: Jakmile je prolomena první brána všechny síly včetně special forces se stáhnou dovnitř do nádvoří. V cestě stojí druhá a poslední brána, která vede do hradní věže. Prvořadé je opět vyčistit prostor od npc strážců i hráčů a to včetně vnějšího opevnění - odkud se většinou nějací ti obránci zapomenou stáhnout do věže. Opět je potřeba vyřídit vroucí olej, postavit druhé beranidlo a opřít se do brány. Special forces zde mají důležitou úlohu opět bránit postraní vchody do hradní věže a navíc hlídat záda hlavním útočícím silám. Díky opevnění totiž nejsou vidět přijíždející posily obránců, které mají tendenci se shlukovat už do větších počtů a teprva pak zezadu zaútočit na dobývací armádu. Toto je třeba nepodceňovat, neboť armáda se v tuto chvíli ocitá v dokonalém obklíčení ze kterého není cesty ven a nejedny dobyvačné sny na tomto ztroskotaly. Východiskem bývá například přerušit snahy o prolomení brány a s celou silu se vrhnout nazpět proti posilám a rozprášit je. Nevýhodou však bývá častá ztráta beranidla. Samotný útok se tak zpomalí a zahnané posily obránců za chvíli přijedou znovu...
- Přízemí hradní věže: Po prolomení druhé brány je nutné zajistit přízemní patro, vyčistit ho od vnitřních stráží. Všichni se stáhnou dovnitř a special forces hlídají poslední zadní vchod do srdce hradu. Teď jsou dvě základní možnosti jak porazit Keep Lorda a dobýt celý hrad. Záleží na tom jak silná je dobyvatelská armáda, kolik má tanků a supportu a kolik je obránců v horních patrech věže.
- Keep Lord: Do prvního patra hlavní věže, kterou stráží Keep Lord, vede úzké schodiště - ideální pro obránce, noční můra pro dobyvatele. Keep Lord je Hero a je strážen čtyřmi šampióny. Tyto elitní stráže nelze vylákat do přízemí a tam je přemoci jednoho po druhém. Připravte se že vyrazí všichni najednou spolu se všemi obránci, kterým se tam podařilo zašít. Tato místnost je poslední a nejtěžší zkoužkou celého dobývání. Architektura vnitřních prostor hradní věže poskytuje prvotřídní obranné výhody a nelze zapomenout na třetí patro hradní věže, ze kterého lze snadno podporovat Keep Lorda a zároveň rozsévat smrt.
- Počty: Na seriózní dobývání je zapotřebí větší počet hráčů (mluvme o desítkách postav), nejlépe pod jedním vedením a na komunikačním kanále - ale jde to i bez něho. Záměrně neuvádím nutný minimální počet neboť záleží na mnoha okolnostech, ale pokud máte partu 6-ti dobrodruhů a vyrazíte dobývat hrad, tak hodně štěstí , budete ho potřebovat :-).
- Příprava (battle objectives): Než hlavní síly udeří na hrad, je velmi výhodné zabrat veškeré strategické body v bezprostředním okolí hradu, tzv. battle objectives, které jsou hlídané npc jednotkami. Zmenší se tak odolnost bran i npc strážců hradu. Tento akt lze vynechat pokud je záměrem naprosté překvapení, neboť zabírání strategických bodů v okolí hradu hned nepříteli napoví, že se něco děje.
-Vnější opevnění T3 hradu Well of Quhaysh v Saphery má celkem tři vchody: Dva boční vchody přístupné pouze obráncům a hlavní bránu. I když má dobývací armáda na své straně moment překvapení, vždy se musí počítat s tím, že spíše dříve než později se objeví bránící jednotky - hráči protistrany. Ti se budou snažit samozřejmě dostat dovnitř do hradu, aby mohli z výšky hradeb pohodlně rozsévat zkázu mezi dobývací vojska. Tomu lze částečně předejít vyčleněním tzv. special forces - což je obzvláště zkušená a krvelačná jednotka pod samostatným vedením, která operuje u postraních vstupů do nádvoří a likviduje přijíždějící obránce, kteří většinou přicházejí jednotlivě a jsou tak snadným cílem.
- Brána a vroucí olej: Cílem útočníka je co nejrychleji zničit vstupní bránu opevnění a dostat se na nádvoří hradu. Obléhací stroje se dají stavět na podstavcích k tomu určených a to jak v okolí hradu, tak na jeho hradbách, na nádvoří i na samotné hradní věži. Nejdůležitějším obléhacím nástrojem je ovšem beranidlo (Ram), které je určeno k rozdrcení hlavní brány. Prostor před branou je však místem smrti, neboť jakýsi geniální sadista vymyslel vroucí olej. Kvalitní beranidlo sice do jisté míry proti oleji chrání ale i tak všichni v prostoru brány dostávají neuvěřitelně vysoká zranění a proto se tam mohou zdržovat pouze tanci v plátové zbroji. Olej navíc požkozuje i samotné beranidlo, které se musí často opravovat. Primárním cílem v této fázi bude zneškodnit venkovní stráže, zničit vroucí olej, postavit beranidlo a soustředit se na bránu.
- Nádvoří hradu: Jakmile je prolomena první brána všechny síly včetně special forces se stáhnou dovnitř do nádvoří. V cestě stojí druhá a poslední brána, která vede do hradní věže. Prvořadé je opět vyčistit prostor od npc strážců i hráčů a to včetně vnějšího opevnění - odkud se většinou nějací ti obránci zapomenou stáhnout do věže. Opět je potřeba vyřídit vroucí olej, postavit druhé beranidlo a opřít se do brány. Special forces zde mají důležitou úlohu opět bránit postraní vchody do hradní věže a navíc hlídat záda hlavním útočícím silám. Díky opevnění totiž nejsou vidět přijíždející posily obránců, které mají tendenci se shlukovat už do větších počtů a teprva pak zezadu zaútočit na dobývací armádu. Toto je třeba nepodceňovat, neboť armáda se v tuto chvíli ocitá v dokonalém obklíčení ze kterého není cesty ven a nejedny dobyvačné sny na tomto ztroskotaly. Východiskem bývá například přerušit snahy o prolomení brány a s celou silu se vrhnout nazpět proti posilám a rozprášit je. Nevýhodou však bývá častá ztráta beranidla. Samotný útok se tak zpomalí a zahnané posily obránců za chvíli přijedou znovu...
- Přízemí hradní věže: Po prolomení druhé brány je nutné zajistit přízemní patro, vyčistit ho od vnitřních stráží. Všichni se stáhnou dovnitř a special forces hlídají poslední zadní vchod do srdce hradu. Teď jsou dvě základní možnosti jak porazit Keep Lorda a dobýt celý hrad. Záleží na tom jak silná je dobyvatelská armáda, kolik má tanků a supportu a kolik je obránců v horních patrech věže.
- Keep Lord: Do prvního patra hlavní věže, kterou stráží Keep Lord, vede úzké schodiště - ideální pro obránce, noční můra pro dobyvatele. Keep Lord je Hero a je strážen čtyřmi šampióny. Tyto elitní stráže nelze vylákat do přízemí a tam je přemoci jednoho po druhém. Připravte se že vyrazí všichni najednou spolu se všemi obránci, kterým se tam podařilo zašít. Tato místnost je poslední a nejtěžší zkoužkou celého dobývání. Architektura vnitřních prostor hradní věže poskytuje prvotřídní obranné výhody a nelze zapomenout na třetí patro hradní věže, ze kterého lze snadno podporovat Keep Lorda a zároveň rozsévat smrt.
- První taktikou je čistý zerg Keep Lorda, přičemž nejlepší tank si vezme na starost hrdinu, ostatní se pak snaží udržet zbylé 4 šampióny na sobě. Cílem je ignorovat kohokoliv kromě Keep Lorda, neboť s jeho porážkou je hrad váš. Toto lze provést pouze v případě, že útočné síly mají výraznou převahu.
- Druhou taktikou je offtankování všech šampiónů a hrdiny, a zaměření se na živé obránce. Teprve po jejich smrti je možné se věnovat Keep Lordovi. S jeho posledním vzdechem okamžitě mizí všechny nepřátelské stráže, zavřou se brány a přijdou vaše stráže i s hrdinou.
Vám pak zbývají poslední příjemné povinnosti: Vyčistit hrad ode všech neúspěšných obránců a ve třetím posledním patře hradní věže vyvěsit vaši gildovní vlajku.
- Druhou taktikou je offtankování všech šampiónů a hrdiny, a zaměření se na živé obránce. Teprve po jejich smrti je možné se věnovat Keep Lordovi. S jeho posledním vzdechem okamžitě mizí všechny nepřátelské stráže, zavřou se brány a přijdou vaše stráže i s hrdinou.
Vám pak zbývají poslední příjemné povinnosti: Vyčistit hrad ode všech neúspěšných obránců a ve třetím posledním patře hradní věže vyvěsit vaši gildovní vlajku.
1 komentář:
pěkná práce, obzvlášť me pobavil ten screenshot se slepicí :-).
Okomentovat