Ninjagon's MetalStories: Full of dungeons, Dark Fantasy & Science Fiction battlefields and worlds.

pátek 29. července 2011

Raise, Starcraft apprentice! (Part 2.)




Pokračování Starcraft II průvodce ke zlepšení vaší hry, jehož první část najdete zde.
Zlepšení vašeho Micro managementu (ovládání jednotek):
Jakmile obstojně zvládáte vaše macro (budování), je třeba zapracovat i na micru (ovládání jednotek), neboť k čemu vám bude armáda, když ji celou "provaříte" špatným ovládáním ?
a) Začátečnické micro: Jeho principy jsou velmi lehké na provedení i pro méně zkušené hráče, kteří ještě stále pilují macro a mechanics (ovládání hry), přičemž dopad na vlastní hru může být obrovský ba i fatální. Konkrétně mluvíme o trénování sesílání kouzel a schopností (blink, fungal growth, stim pack,..), základní pozice vaší armády, kitování (vystřelit - popoběhnout - zopakovat), scoutování a další dovednosti. Výhodný tréning vám nabízí custom mapa "Micro Management Tester" od autora Chamenas. Vždy trénujte to, v čem máte největší rezervy.
Bitevní taktika a formace jednotek:
Během boje se každá armáda pochopitelně snaží zmaximalizovat svou DPS (damage per second - velikost požkození za sekundu) způsobenou nepříteli a zároveň se snaží minimalizovat vlastní ztráty. Nejjednodušší způsob jak tohoto dosáhnout je vytvoření konkávy (oblouku) okolo nepřátelské armády:

+
Tím docílíte, že všechny vaše jednotky budou útočit, zatímco  z nepřátelské armády se zapojí pouze přilehlá část. Velmi výhodné ve všech zúžených místech, rampách a pod.
V otevřeném prostoru budou útočit jen ty jednotky, které jsou v dostatečné vzdálenosti. Souboj stejně složených armád bude probíhat takto:
Pokud jste však protoss, můžete změnit bitevní pole pomocí schopnosti jednotky sentry: Forcefield. Cílem bude mírným obloukem z forcefieldů rozdělit nepřátelskou armádu na 2 části, vzdálit se z dostřelu vzdálenější části nepřátelské armády, rychle obrátit a zlikvidovat tu bližší část (zatímco vzdálenější část nepřátel nemůže zasáhnout do boje a způsobit vám ztráty):
V praxi ve hře to pak bude vypadat takto:
A pokud jste například zerg, budete se snažit o taktiku obklíčení rychlými zerlingy, zaútočením ze strany nebo zezadu, tak aby nepřátelské ranged jednotky (útočící ze vzdálenosti - marine, stalker,..) nemohli utéci a kitovat:
b) Pokročilé micro: K tomu abyste dokázali vynikajícím způsobem mikrovat (ovládat) vaše jednotky vám bohužel žádný průvodce nebude moc platný. Schopnost v přesný čas blinknout pryč z boje dvěma zraněnými stalkery, nebo perfektně načasovat medivac drop a včas opět uniknout když se přiblíží obrana je cosi, v čem i mistři občas chybují. Pokročilé micro vyžaduje extrémně dobré ovládání jednotek a současně velké osobní zkušenosti, načasování a pochopení hry. Toto se už musíte naučit sami :-).

Zlepšení vaší mechaniky (ovládání hry skrze herní rozhraní):
a) Myš: Jednou z důležitých cest jak zlepšit ovládání hry je zdánlivá trvialita v podobě správného nastavení myši. Podle hráčských studií bylo zjištěno, že citlivost myše by v menu SC2 měla být nastavena na přesně 51% tak, aby nedcházelo ke ztrátě kvality (především nedělitelné 5-ti). Myš ve windows by měla být nastavena na 6/11. Fajnšmekři s novějšími windows ještě mohou pouvažovat na vypnutí "mouse acceleration", které zrychluje pohyb kurzoru myši (a tím i způsobuje nepřesnost v jejím ovládání). Postup pro vypnutí mouse acceleration ve Windows 7 naleznete zde (anglicky). Při správném ovládání myši byste se měli jako tzv. pivot opírat a otáčet o tuto část dlaně:

b) Klávesnice: Pozice klávesnice je také velmi důležitá, pohodlně bez zbytečných pohybů byste měli být schopni mačkat klávesy: 1a2a3a (označení skupin jednotek k útoku). Dbejte na přesnost ale i na pohodlí!
c) Boxování: Nejde v tomto případě o bojový sport, ale o způsob označování většího počtu jednotek do boxů (obdélníků). Nejjednodušší označení jednotek do boxu je z levého horního rohu do pravého doního rohu, přičemž se snažte aby výsledný obdélník zahrnoval všechny jednotky, které chcete označit a zároveň aby byl co možná nejmenší (tzn. minimální pohyb ruky s myší - však víte kam tohle všechno směřuje).
d) Scrollování a ukládání pozice obrazovky: Nevelký počet lidí si uvědomuje jakým významným faktorem v mechanice ovládání SC2 může být funkce "save screen position". Preferované je nastavení těchto funkcí na klávesy f1, f2, f3 a f4 nad klíčová místa na mapě (hlavní báze, expanze, proxy budova,..) a jejich důsledné používání jakožto výrazné urychlení ovládání hry (opět tapping). Kdo je už zvyklý používat klávesu f1 předdefinovanou jako "select idle worker" (označ lelkujícího workera), nechť u toho zůstane. Výborný tréning na pohyb po mapě bez scrollování myší je tuto funkci vypnout v nastavení (pouze pro tréning!). To zda hojně  používáte neefektivní scrolling myší odhalí program iographica, který vám rovnou při hraní zmapuje veškeré vaše pohyby cursorem. Excelentní výsledek bude vypadat takto:



e) hot keys: Pro všechny akce v SC2 existuje tzv. horká klávesa - zkratka. v SC2 options přepněte na gameplay a zaškrtněte "Display Hotkey Text". Takto při označení jednotky či budovy vždy uvidíte aktuální klávesové zkratky - používejte je a zapamatujte si je. K lepšímu používání zkratek vám může pomoci i progamingový hardware, jako jsou programovatelné klávenice, myši i další udělátka jako třeba Razer Nostromo:
f) Tapping: Konečně jsme u veledůležitého tématu, který (zdánlivě) umožňuje tolik obdivuhodný multi-tasking u prof. hráčů. Představte si to jako tzv. kombo, tedy sled po sobě jdoucích akcí, které neustále opakujete (cyklíte) a tím vytváříte zdání, že ovládáte mnoho věcí najednou. Základní cyklus tappingu by měl zahrnovat:
  1. Produkci dělníků (scv, drone, probe)
  2. Utrácení zdrojů (mineral, gas)
  3. Kontrola minimapy (!)
  4. Ovládání armád/jednotek
Tento tapping byste měli používat kdykoliv "nemáte zrovna co na práci". Umožní vám to rychleji reagovat na vzniklé situace (útok, obrana), plynule budovat ekonomiku (příjem), průběžně posilovat vojsko, získat přehled nad mapou, bojištěm a nad nepřítelem a navíc tato činnost nutí váš mozek k výkonu, soustředění a k rychlému rozhodování.

Herní cit, rozhodování a strategie:
Stejně jako pokročilé micro, i toto je velmi obtížná kapitola, jste-li odkázáni pouze na text. Vězte že pouze top hráči jsou schopni přijít s novou efektivní strategií a mít vypětovaný herní cit a na základě něj se správně rozhodnout, aniž byste k tomu měli dostatečné údaje z vašeho scoutingu (sledování) a ještě to vše zvládnout včas (správné načasování - timing). Důležité je mít otevřenou mysl pro všechny možnosti. Nevíte zda rozhodnutí X je správné ? Tak ho proveďte a uvidíte. Nevíte zda je dobré teď zaútočit? Tak zaútočte a zjistíte to. Váhání a vyčkávání se často obrátí proti vám, neboť agresor mívá nad vámi vždy minimálně jednu výhodu - on určuje, kdy a kde začne útok a to vy musíte na akci odpovědět reakcí. Je velmi povzbudivé vědět, že veškeré tyto neměřitelné schopnosti se ve vás přirozenou cestou objeví, jak budete trénovat a hráčsky růst. Hodně zábavy a úspěchů! Prozatím se loučím, se slovy mého oblíbeného komentátora SC2 (force strategy gaming):

Keep watching and keep owning!
DrDNinjagon
ID: 867

2 komentáře:

Marek Novotný řekl(a)...

Ty obrázky se strategií jsou tvoje?

Ninjagon řekl(a)...

Obrázky nejsou moje, jsou převzaté z originální guide.